تبلیغات

عربی دبیرستان - نمونه سوال عربی 2 دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر درخرداد1393
 
عربی دبیرستان
گروه عربی متوسطة دوم شهرستان کاشمر
درباره سایت


متن و ترجمه کتاب های عربی دبیرستان خط به خط همه ی کتاب هابه همراه قواعد و نمونه سؤال و پاورپوینت کلیه دروس توسط کارشناس زبان وادبیات عرب ودبیر اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

مدیرسایت : محمدرضا علی پور ایوری
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان علاقه ی شما به زبان عربی








برچسبها


 نمونه سوال عربی 2 دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر درخرداد1393

لطفا دقّت کنیدجواب هرسوال با رنگ آبی یا نوشته شده ویا علامت زده شده است

عبارات زیر را ترجمه کنید

1) اللهُمَّ انهَجْ لی إلی مَحَبَّتِکَ  سَبیلاً سَهلَةً.

خدایا راه آسانی به سوی محبت خودت به من نشانده.

2)ساعدَنی فی هذا الصّیدِ أحَدُ ساکنی الجزیرة.

یکی ازساکنان جزیره در این شکار به من کمک کرد

3) هَلْ تَأمَّلتُمْ حَولَ سَببِ خَلقِ هذا الجمالِ فی الطَّبیعة؟

ایادرباره آفرینش این زیبایی درطبیعت فکر کردید 

4) لاتُـنـزِلُ الـنّعَمْ مِن السّماءِ جاهزةً بَلْ هیَ ثَمرةُ الكَدِّ.

 نعمت ها ازآسمان آماده فرود نمی آیند بلکه آن ها نتیجه ی تلاش وکوشش هستند

5)هؤلاءِ العُظماءِ تَحَمّلوا المصاعِبَ وآلاماً کثیرةً فی حیاتهم.

((این بزرگان مصیبت ها دردهای زیادی در زندگی خودتحمل کردند))

6)إنَّ اللهَ أنزَلَ مِنْ السَّماءِ ماءً فَتُصبِحُ الإرضُ مُخضَرةً .

همانا خداوند ازآسمان آبی نازل کرد پس زمین سرسبز شد

7)حیاةُ العُظماءِ مَشعلٌ لِهدایةِ الأجیالِ.

زندگی بزرگان چراغ هدایت نسل هاست

8) قَد اُستُشهِدَ عَددٌ مِن خِیـرةِ صَحابة رسول اللهِ.

تعدادی از بهترین یاران رسول خذا به شهادت رسیدند.

متن زیر را بخوانید وبه سؤالات آن پاسخ دهید:1/5نمره

كانَ المنصورُ ذاتَ یومٍ یَتحدّثُ مَعَ الإمامِ الصادق(ع) بِكُلِّ إجلالٍ واحترامٍ ، فَحَطّتْ ذبابةٌ علی وجه المنصوروأنفه ، فطَردها،ولكنّها رجعَتْ حَتّی ضَجِرَمِنها


وقالَ: لِـمَ خَلَقَ الله الذبابَ یا أباعبدالله؟ قالَ الإمامُ(ع):لِیُذِلَّ بِه أنوفَ الجبابرة

1) كلمات  خط كشیده شده را اعراب گذاری كنید 

الصادقُ     وجهِ

2) أینَ حَطّتْ الذبابةُ ؟حَطّتْ الذبابة علی وجه المنصوروأنفه. 

3)کیفَ یَتحدّثُ المنصور مَعَ الإمامِ الصادق(ع) ؟

یَتحدّثُ المنصورمَعَ الإمامِ الصادق(ع) بِكُلِّ إجلالٍ واحترامٍ.

آنچه خواسته بنویسید: 5/1نمره                                           

1)به فارسی : المسرحیّة..   2) به عربی  :نقشه................

3)المتضاد:التَّفائل................      4)المترادف: البُؤسُ....................

 1-  نمایش نامه   2- الخطّة        3- التّشاؤم      4- الفقر

 5)جمله را به عربی بنویسید:

 آنان علم را می جویندوتنبلی نمی کنند.

هم یطلبون العلمَ ولا یَکسلونَ

ترجمه صّحیح را معین كنید :نمره                                       

الف)كانَ المسلمون قداكتَسَبوا مكانةٌ عِلمیّةً رفیعةً. 

 1)مسلمانان مكان علمی بلندی رابدست آوردند.{  }  2) مسلمانان مكان علمی بلندی رابدست آورده بودند.{  }

 ب ((هؤلاء العلماء مجتهدونَ))        

1)آن علماء ؛کوشا هستند.{  }   2)این ؛ علماء کوشا  هستند{  }   3)این ها ؛ علماء کوشایی هستند{  }

اشتباهات ترجمه راتصحیح كنید1/5نمره :(درهرعبارت 2مورد)

1) لَقَد تَحَمّلَ شَمّاسٌ تَعذیباً شَدیداً  بِسَبَبِ اسلامـه. (قطعا شماس شکنجه ی فراوانی را به خاطرمسلمانی اش دید)

 سخت (بسیاری)  -- تحمل کرد

2)هو خیرُ شبابِ المدینة.آسِفاً علی فُقدانه مِن بین الشباب.

(اوبهترین انسان مدینه است به خاطر ازدست دادنش ازمیان جوانان چه کنم ؟)

 جوان  -- متأسفم

3)قالت الأعرابُ آمَنّا قُل لَم تؤمِنو ولکِن قولوا أسلَمنا:

 (اعراب گفتند:ایمان آوردیم.بگوایمان نمی آ وریدبلکه بگوییداسلام می آوریم)

نیا وردید --اسلام آوردیم

کدام گزینه باتوجه به اعراب کُّل کلمات صحیح نیست.5/نمره                                                                                                      

1) أَرسَلَ اللهُ إلـی فرعونِ رسولاً.{  }     2)أنا أُسافِرُ إلـی المناطقِ المختلفةِ.{  }


جواب مناسب را انتخاب كنید:5/1نمره

1) المؤمناتُ.........عَلی الله (تَتَوَکَّلُ, یَتَوَکَّلُ , یَتَوَکَّلُن)      

2)إنّ اللهَ لایُحِبّ (المعتدیَ.المعتدیُ.المعتدیِ)

3) المرأةُ المؤمنةُ........مِن التَّکاسُلِ (مُنِعَ, مُنِعَت ,مَنَعوا)    

4)لا...  . ....أقطعُ مِن الحقّ(سیفَ.السیفَ.سیفُ)

5)الکُفّارُ لا.......بماأنزَلَ الله(یؤمنوا , یؤمنونَ , یؤمنُ )       

6)إنّ البلاءَ للمؤمنِ…….(امتحانٌ ، امتحاناً ، امتحانٍ)

انواع معارف رامعین كنید: 5/نمره                                       

إنَّ هــذا الــقُرآنَ یَهدی.

هــذا  (معرفه اسم اشاره )الــقُرآنَ (معرفه به ال )

 علامت اعراب فرعی را دركلمات عبارت زیر معلوم كنید:5/نمره                         

1)لَقَد کانَ فی یوسفَ وإخوته آیاتٌ لِلسّائلینَ.

یوسفَ ( اسم غیر منصرف مجرور به اعراب فرعی فتحه بجای کسره )

لِلسّائلینَ.(اسجمع مذکر سالم ومجرور به اعراب فرعی یاء

موصوف و صفت  را در جمله زیر مشخص كنید: 5/نمره                          

العِلمُ کَنزٌ لایَنفَدُ

کَنزٌ (موصوف اسم نکره ) لایَنفَدُ(جمله وصفی ) صفت

ترجمه را کامل كنید :2نمره

2) إنَّ اللهَ أنزَلَ مِنْ السَّماءِ ماءً فَتُصبِحُ الإرضُ مُخضَرةً.(همانا خداوند از..........آبی نازل کرد پس زمین...........)

آسمان -- سرسبز شد

2) فَجأةً انتَخَبَ المُدیرُ شابّاً,کانت تجارُبهُ قلیل. (......... مدیر جوانی را انتخاب کرد که تجربه هایش ........ بود)

ناگهان -- کم

3)لَم یُؤسَّسْ  هذا المسجدُ الا لِإكتِسابِ الثّوابِ. (...........مسجد جز برای كسب ثواب ایجاد ...........است )

این -- نشده 

4)إلهی قًد سَتَرتَ عَلّیَ ذنوباً فی الدّنیا وأنا أحوَجُ إلی سَترها فی الآخرة .

((خدا یا دردنیا گناهانی را بر من...........درحالی که من به پوشاندن آن ها درآخرت .............)

پوشاندی -- محتاجترم 

نوع فعل مضارع را درعبارات زیر معیّن  كنید.1نمره                                                                                            

1)إن تَنصروا اللهَ یَنصُرکُم.تنصروا (فعل شرط مضارع مجزوم یَنصر (  فعل جواب شرط مضارع مجزوم

 2) ألا تُحبُّ أن یَغفِرَ اللهُ لَکَ.تُحّبُ (مضارع مرفوع أن یَغفِرَ (مضارع منصوب)


اسمَ  وخبرافعال ناقصة وحروف مشبهه را مشخص كنید.1نمره

1)كانَ اللهُ نما تَعملونَ محیطاً.اللهُ ( اسم کان ومرفوع ) محیطا (خبر کان ومنصوب)  

2)لَعَلَّ  الشَبابَ یَعودُ یوماً.السُّرورَ  ( اسم لیتَ ومنصوب )   دائمٌ  ( خبر لیتَ ومرفوع)


اشتاهات عبارت زیر  را بادلیل تصحیح كنید :1نمره

أصبَحَ الأمامَ الخُمینی (ره) قُدوةٌ لِلعالَمِ.(دومورد)

الإمامُ (اسم اصبح ومرفوع)      قُدوةً (خبر اصبح ومنصوب)  

باتوجه به نقش كلمات خط كشید جواب درُست را انتخاب كنید: 5/نمره                                                                                            

ب)هَلَکَ مَن لیسَ لَهُ حَکیمٌ :          

1) فاعل ومرفوع تقدیراً       2) فاعل و مرفوع محلا      3) مفعول ومنصوب محلاً     4) مفعول و منصوب تقدیراً    

 جمله را مجهولِ كنید: 5/نمره                                           

یَعرِفُ النّاسُ الأصدقاءَ الأوفیاءَ عند الشَّدائد

یُعرَفُ الأصدقاءُ الأوفیاءُ عیندَ الشَّدائد.

تحلیل صرفی  ونقش كلمات خط كشیده شده رابنویسید (تجزیه وترکیب) 2نمره        

((ختامه مِسکٌ وفـی  ذلکَ فَلیتنافَسِ الـمتنافِسونَ))

ختامُ .................................................. ..........................//.........

اسم , مفرد , مذکر , جامد , معرب , معرفه به اضافه , منصرف , // مبتدا ومرفوع

مِسکٌ :.................................................. ..........................//.........

اسم ؛ مفرد , مذکر , جامد , معرب , نکره , منصرف , // خبر ومرفوع

 

یتنافَسِ.........................................................................//.................

فعل  , المضارع , ثلاثیٌ مزیدٌ , ازباب تفاعل , الغائب ,  معلوم , معرب , لازم//فعل وفاعل

مُتَنافِسونَ.................................................. ..........................//......... 

  اسم , جمع , مذکر , مشتق , معرب , معرفه به ال , منصرف , صحیح الآخر// فاعل ومرفوع  

موفق باشید:علی پوردبیر عربی دبیرستان ایثار گران شهرستان کاشمر           





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
متن و ترجمه کتاب های عربی دبیرستان خط به خط همه ی کتاب هابه همراه قواعد کلیه دروس توسط کارشناس زبان وادبیات عرب ودبیر اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

باسلام واحترام فراوان ازهمکاران محترم به ویژه همکاران گروه زبان وادبیات عرب خواهشمندم نکات لازم رادرجهت رفع کمبودها وارتقاءسایت تذکرداده ومددکارباشیدباکمال احترام فراوان همکارشمادرگروه زبا وادبیات عرب شهرستان کاشمر محمد رضاعلی پور ایوری

بعد یک سال بهار آمده می بینی که باز تکرار به بار آمده می بینی که سبزی سجده ما را به لبی سرخ فروخت عقل با عشق کنار آمده می بینی که آنکه عمری به کمین بود به دام افتاده چشم آهو به شکار آمده می بینی که حمد هم از لب سرخ تو شنیدن دارد گل سرخی به مزار آمده می بینی که غنچه ای مژده پژمردن خود را آورد بعد یک سال بهار آمده می بینی که

چه غم وقتی جهان از عشـــــق نامی تازه می گیرد از این بی آبرویی نــــام ما آوازه می گیرد من از خوش باوری در پیــله ی خود فکر می کردم خدا دارد فقط صبــــر مرا اندازه می گیرد به روی ما به شرط بنــــدگی در می گشاید عشق عجب داروغـه ای! باج سر دروازه می گیرد چرا ای مرگ می خندی؟ نه می خوانی، نه می بندی کتابی را که از خون جگر شیــرازه می گیرد ملال آورتر از تکــــــــرار رنجی نیست در عالم نخستین روز خلقت غنچه را خمیازه می گیرد

مایه اصل و نسب گویا در این دنیا زر است میخورد خون جگر چیزی که صاحب جوهر است مرد را جوهر بکار آید نه خنجر در میان ور نه پر ماکیان هر یک به تیزی خنجر است نا کسی گر از کسی بالا نشیند عیب نیست روی دریا خس گرفته قعر دریا گوهر است دود اگر بالا نشیند کسر شان شعله نیست جای چشم ابرو نگیرد گر چه او بالاتر است شصت و شاهد هر دو دعوای بزرگی میکنند پس چرا انگشت کوچک لایق انگشتر است کره اسب از نجابت در پی مادر رود کره خر از خریت پیش پای مادر است آهن و فولاد از یک کوره میایند برون آن یکی شمشیر گردد دیگری نعل خر است ناکسی گر بر سمند تیزرو گردد سوار بر بجول ماند که زیرش اسب و بالایش خر است سعدیا چون بنگری دنیای فانی بگذرد چشم تا بر همزنی خشت لحد زیر سر است

به یک پلک تو می بخشم تمام روز و شب ها را که تسکین می دهد چشمت غم جانسوز تب ها را بخوان ! با لهجه ات حسی عجیب و مشترک دارم فضا را یک نفس پر کن به هم نگذار لب ها را به دست آور دل من را چه کارت با دل مردم ! تو واجب را بجا آور رها کن مستحب ها را دلیل دل خوشی هایم ! چه بغرنج است دنیایم ! چرا باید چنین باشد ؟... نمی فهمم سبب ها را بیا این بار شعرم را به آداب تو می گویم که دارم یاد می گیرم زبان با ادب ها را غروب سرد بعد از تو چه دلگیر است ای عابر برای هر قدم یک دم نگاهی کن عقب ها را

مایــه اصـل و نســب در گردش دوران زر است متصل خون می خورد چوبـی که صاحـب جوهر است آهن و فولاد هر دو از یک کوره می آیند برون آن یکـی شمشــیر گـردد آن دگـر نعل خـر است دود اگــر بالا نشیند کسر شــاءن شعله نیست روی دریـا خـس نشـیند قعـر دریا گوهـر است نا نجیبـی گـر کـه دارد رخت و دارائی و زور چون جوان ماند زیـرش اسـب و بالایـش خر است گر نـا کسـی از کسـی بالا بشیند عـیـب نیست جای چشـم ابــرو نگیرد گر چه او بالاتر است کـره اسـب از نجـابـت در تـعـاقــب مـی رود کـره خـر از خـریـت پیـش پیـشء مــادر است شـسـت و شـاهد هـر دو دعـوی بزرگی می کنند پـس چـرا انـگشـت کـوچـک لایـق انگشــتر است شعـر سنجان جـان فـدای شـعـر سازان میکنند دخـتر هـرکـس وجید است هـفـت چنگی شوهر است سـعدیـا عیـب خود گـو و عیـب مردم کـم بگو هـر کـه عیـب خـود بگـوید از همه بالاتر است

عربی دبیرستان

رسانه های آموزشی

اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی

اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

بهترین شعرهای انتخابی من

کیهان العربیه

الفاتح

آرامگاه شهید مدرس کاشمر

سازمان سنجش وآموزش کشور

موسسه علمی وآموزشی تبیان

فیش حقوقی

اندیشه قم مرکز پاسخ به سوالات وشبهات مذهبی

با خوبی ها و بدی ها، هرآنچه که بود؛ برگی دیگر از دفتر روزگار ورق خورد، برگ دیگری از درخت زمان بر زمین افتاد، سالی دیگر گذشت روزهایت بهاری و بهارت جاودانه باد

اگر چه یادمان می رود که عشق تنها دلیل زندگی است اما خدا را شکر که نوروز هر سال این فکر را به یادمان می آورد پس نوروزتان مبارک که سالتان را سرشار از عشق کند . . .

این عید پر از عطر دل انگیز خداست / سرشار ترین آینه ی خاطره هاست نوروز خوشت همیشه رنگین با عشق / آراسته با دلی که همراه خداست . . . عید نوروز بر شما مبارک

کد حدیث

کد حدیث

اوقات شرعی

وضعیت آب و هوا

ابزار هدایت به بالای صفحه

تقویم شمسی

  • کد نمایش افراد آنلاین
  •