عربی دبیرستان - سوالات آزمون درس عربی 2 سایررشته ها دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر دیماه1391
 
عربی دبیرستان
گروه عربی متوسطة دوم شهرستان کاشمر
درباره سایت


متن و ترجمه کتاب های عربی دبیرستان خط به خط همه ی کتاب هابه همراه قواعد و نمونه سؤال و پاورپوینت کلیه دروس توسط کارشناس زبان وادبیات عرب ودبیر اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

مدیرسایت : محمدرضا علی پور ایوری
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان علاقه ی شما به زبان عربی








برچسبها

سوالات آزمون درس عربی 2 سایررشته ها دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر دیماه1391

سوال 1 - ترجمه كنید :3نمره (توجه:جواب هرسؤال راتمیز وخوانادرهمین برگ بنویسید)

1) اللهُمَّ انهَجْ لی إلی مَحَبَّتِکَ  سَبیلاً سَهلَةً.

 

2) هَلْ تَأمَّلتُمْ حَولَ سَببِ خَلقِ هذا الجمالِ فی الطَّبیعة؟

 

3)أن تَکونَ سَریرَتُه وعَلانیَتُه لَکَ واحدةً .

 

4) لاتُـنـزِلُ الـنّعَمْ مِن السّماءِ جاهزةً بَلْ هیَ ثَمرةُ الكَدِّ.

 

5)إنَّ اللهَ أنزَلَ مِنْ السَّماءِ ماءً فَتُصبِحُ الإرضُ مُخضَرةً.

 

6)هؤلاءِ العُظماءِ تَحَمّلوا المصاعِبَ وآلاماً کثیرةً فی حیاتهم.

سوال 2- متن زیر را بخوانید وبه سؤالات آن پاسخ دهید:5/1نمره

كانَ المنصور ذاتَ یومٍ یَتحدّثُ مَعَ الإمامِ الصادق(ع) بِكُلِّ إجلالٍ واحترامٍ ، فَحَطّتْ ذبابةٌ علی وجه المنصوروأنفه ،

 فَطَردها،ولكنّها رجعَتْ حَتّی ضَجِرَمِنها وقالَ: لِـمَ خَلَقَ الله الذبابَ یا أباعبدالله؟ قالَ الإمامُ(ع):لِیُذِلَّ بِه أنوفَ الجبابرة

 

1) كلمات  خط كشیده شده را اعراب گذاری كنید

 

2) أینَ حَطّتْ الذبابةُ ؟

 

3)کیفَ یَتحدّثُ المنصور مَعَ الإمامِ الصادق(ع) ؟

سوال 3 آنچه خواسته بنویسید:5/1نمره

1)به فارسی : الخُطّة …………..        2) به عربی  :نمایش نامه………..

 

  3)المفرد:الحُرّاس …………              4)المترادف: البُؤسُ………… 

 5)جمله را به عربی بنویسید:

 ما علم را می جوییم وتنبلی نمی کنیم.....................................

سوال 4 ترجمه صّحیح را معین كنید :  1نمره                                      

الف)كانَ المسلمون قداكتَسَبوا مكانةٌ عِلمیّةً رفیعةً. 

 1)مسلمانان مكان علمی بلندی رابدست آوردند.       2) مسلمانان مكان علمی بلندی رابدست آورده بودند.

 ب ((هؤلاءِ المعلّمون ناجحون ))        

1)آن معلمان ؛ موفق هستند.    2)این ؛ معلمان موفق هستند.     3)این ها ؛ معلمان موفقی هستند.

سوال 5 ترجمه را كامل كنید :5/1نمره

1) لَقَد تَحَمّلَ شَمّاسٌ تَعذیباً شَدیداً  بِسَبَبِ اسلامـه.

(قطعا شماس شکنجه ی.............. را به خاطرمسلمانی اش................)

 

2)هو خیرُ شبابِ المدینة.آسِفاً علی فُقدانه مِن بین الشباب.

(اوبهترین ..........مدینه است به خاطر ازدست دادنش ازمیان جوانان.............)

 

3)قالت الأعرابُ آمَنّا قُل لَم تؤمِنو ولکِن قولوا أسلَمنا:

 (اعراب گفتند:ایمان آوردیم.بگوایمان ............بلکه بگوییداسلام ............)

سوال  6 کدام گزینه باتوجه به اعراب کُّل کلمات صحیح است 5/نمره.                                                                                                     

1) أَرسَلَ اللهُ إلـی فرعونَ رسولاً.{  }    2)أنا أُسافِرُ إلـی المناطقَ المختلفةَ.{  }

 

3) الرّاضِـیَ عَـن عملِه لایَتَقَدّمُ {  }     4)اَلـطّالبَ  المُـجدُّ تَـسُرُّ أباه {  }

سوال  7 جواب مناسب را انتخاب كنید:5/1نمره

1)....... المؤمناتُ عَلی الله (یَتَوَکَّلُ, یَتَوَکَّلُ , یَتَوَکَّلُن)      2)إنّ اللهَ لایُحِبّ (المعتدیَ.المعتدیُ.المعتدیِ)

 

3) المرأةُ المؤمنةُ.........مِن التَّکاسُلِ (مُنِعَ, مُنِعَت ,مَنَعوا)      4)لا... ...أقطعُ مِن الحقّ(سیفَ.السیفَ.سیفُ)

 

5)الکُفّارُلَم ............بماأنزَلَ الله(یؤمنوا , یؤمنونَ , یؤمنُ )   6)إنّ البلاءَ للمؤمنِ……….(امتحانٌ ، امتحاناً ، امتحانٍ)

سوال 8-انواع المعارف رامعین كنید:5/نمره                                        

إنَّ هــذا الــقُرآنَ یَهدی

سوال 9- علامت اعراب فرعی را دركلمات عبارت زیر معلوم كنید: 5/نمره                        

1)لَقَد کانَ فی یوسفَ وإخوته آیاتٌ لِلسّائلینَ.

سوال  10- اشتباهات ترجمه را تصحیح كنید :2نمره

1)أُفَتِّشُ مِنْ کتابٍ یُساعِدنی فی فَهمِ القُرآن.   ( دنبال کتاب می گردم كه مرا درفهم قرآن یاری می كند )

 

2) حینَ خَرجَتِ العُصفورةُ مِن عُشّها, قالَت لِصغارَها: (هنگامی که گنجشک ازآشیانه خارج شد, به فرزندانش می گوید)

 

3) فَجأةً انتَخَبَ المُدیرُ شابّاً,کانت تجارُبهُ قلیل. (به زودی مدیر جوانی را انتخاب کرد که تجربه هایش بسیار بود)

 

4)لَم یُؤسَّسْ  هذا المسجدُ الا لِإكتِسابِ الثّوابِ. (آن مسجد جز برای كسب ثواب ایجاد نكرده است )

سوال 11 -صفت ومضاف إلیه  را در جمله زیر مشخض كنید: 5/نمره                          

أیامُ المدرسةِ مِن الأیّامِ الجمیلةِ.

سوال 12 - نوع فعل مضارع وعلامت آن را معیّن  كنید.5/1نمره                                                                                            

1)التّلامیذُلَم یَكتبوا  التّمارین حَتّی الآن.               2) ألا تُحبُّ أن یَغفِرَ اللهُ لَکَ.

سوال  13- اسمَ  وخبرافعال ناقصة وحروف مشبهه را مشخص كنید.1نمره

1)كانَ اللهُ نما تَعملونَ محیطاً.                          2)لَعَلَّ  الشَبابَ یَعودُ یوماً.

سوال 14- اشتاهات را تصحیح كنید :1نمره

1)الجاهِلَ مَن یَتَّبِعُ الهـویً.                              2) أصبَحَ الأمامَ الخُمینی (ره) قُدوةٌ لِلعالَمِ.

سوال 15-باتوجه به نقش كلمات خط كشید جواب درُست را انتخاب كنید:5/نمره                                          

الف)الدُّنیا مزرَعةُ الآخرةِ.              

1) مرفوع محلاً          2)مرفوع تقدیراً            3) منصوب محلاً       4) منصوب تقدیراً

            

ب)هَلَکَ مَن لیسَ لَهُ حَکیمٌ :          

1)مرفوع تقدیراً          2) مرفوع محلا           3) منصوب محلاً         4) منصوب تقدیراً

 سوال 16-جمله را مجهولِ كنید:5/نمره                                            

یَعرِفُ النّاسُ الأصدقاءَ الأوفیاءَ عند الشَّدائد..

  سوال 17- نقش وتحلیل صرفی كلمات خط كشیده شده رابنویسید (تجزیه وترکیب) 5/1نمره        

((ختامُـهُ مِسکٌ وفـی  ذلکَ فَلیَتَنافَسِ الـمُتَنافِسونَ))

مِسکٌ....................................................................//...................

 

یَتَنافَسِ......................................................................//.................

 

مُتَنافِسونَ......................................................................//...............

موفق باشید :علی پور 

ادامه مطلب نمونه ای دیگر        

سوال 1 - ترجمه كنید :3نمره (توجه:جواب هرسؤال راتمیز وخوانادرهمین برگ بنویسید)

1) اللهُمَّ انهَجْ لی إلی مَحَبَّتِکَ  سَبیلاً سَهلَةً.

 

2) هَلْ تَأمَّلتُمْ حَولَ سَببِ خَلقِ هذا الجمالِ فی الطَّبیعة؟

 

3)أن تَکونَ سَریرَتُه وعَلانیَتُه لَکَ واحدةً .

 

4) لاتُـنـزِلُ الـنّعَمْ مِن السّماءِ جاهزةً بَلْ هیَ ثَمرةُ الكَدِّ.

 

5)إنَّ اللهَ أنزَلَ مِنْ السَّماءِ ماءً فَتُصبِحُ الإرضُ مُخضَرةً.

 

6)هؤلاءِ العُظماءِ تَحَمّلوا المصاعِبَ وآلاماً کثیرةً فی حیاتهم.

سوال 2- متن زیر را بخوانید وبه سؤالات آن پاسخ دهید:5/1نمره

كانَ المنصور ذاتَ یومٍ یَتحدّثُ مَعَ الإمامِ الصادق(ع) بِكُلِّ إجلالٍ واحترامٍ ، فَحَطّتْ ذبابةٌ علی وجه المنصوروأنفه ،

 فَطَردها،ولكنّها رجعَتْ حَتّی ضَجِرَمِنها وقالَ: لِـمَ خَلَقَ الله الذبابَ یا أباعبدالله؟ قالَ الإمامُ(ع):لِیُذِلَّ بِه أنوفَ الجبابرة

 

1) كلمات  خط كشیده شده را اعراب گذاری كنید

 

2) أینَ حَطّتْ الذبابةُ ؟

 

3)کیفَ یَتحدّثُ المنصور مَعَ الإمامِ الصادق(ع) ؟

سوال 3 آنچه خواسته بنویسید:5/1نمره

1)به فارسی : الخُطّة …………..        2) به عربی  :نمایش نامه………..

 

  3)المفرد:الحُرّاس …………              4)المترادف: البُؤسُ………… 

 5)جمله را به عربی بنویسید:

 ما علم را می جوییم وتنبلی نمی کنیم.....................................

سوال 4 ترجمه صّحیح را معین كنید :  1نمره                                      

الف)كانَ المسلمون قداكتَسَبوا مكانةٌ عِلمیّةً رفیعةً. 

 1)مسلمانان مكان علمی بلندی رابدست آوردند.       2) مسلمانان مكان علمی بلندی رابدست آورده بودند.

 ب ((هؤلاء المعلّمون ناجحون ))        

1)آن معلمان ؛ موفق هستند.    2)این ؛ معلمان موفق هستند.     3)این ها ؛ معلمان موفقی هستند.

سوال 5 ترجمه را كامل كنید :5/1نمره

1) لَقَد تَحَمّلَ شَمّاسٌ تَعذیباً شَدیداً  بِسَبَبِ اسلامـه.

(قطعا شماس شکنجه ی.............. را به خاطرمسلمانی اش................)

 

2)هو خیرُ شبابِ المدینة.آسِفاً علی فُقدانه مِن بین الشباب.                                                                                                   (اوبهترین ..........مدینه است به خاطر ازدست دادنش ازمیان جوانان.............)

 

3)قالت الأعرابُ آمَنّا قُل لَم تؤمِنو ولکِن قولوا أسلَمنا:                                                                                                                        (اعراب گفتند:ایمان آوردیم.بگوایمان ............بلکه بگوییداسلام ............)

سوال  6 کدام گزینه باتوجه به اعراب کُّل کلمات صحیح است 5/نمره.                                                                                                     

1) أَرسَلَ اللهُ إلـی فرعونَ رسولاً.{  }    2)أنا أُسافِرُ إلـی المناطقَ المختلفةَ.{  }

 

3) الرّاضِـیَ عَـن عملِه لایَتَقَدّمُ {  }      4)اَلـطّالبَ  المُـجدُّ تَـسُرُّ أباه {  }

سوال  7 جواب مناسب را انتخاب كنید:5/1نمره

1)........... المؤمناتُ عَلی الله (یَتَوَکَّلُ, یَتَوَکَّلُ , یَتَوَکَّلُن)      2)إنّ اللهَ لایُحِبّ ……(المعتدیَ.المعتدیُ.المعتدیِ)

 

3) المرأةُ المؤمنةُ...........مِن التَّکاسُلِ (مُنِعَ, مُنِعَت ,مَنَعوا)      4)لا...  . ...أقطعُ مِن الحقّ(سیفَ.السیفَ.سیفُ)

 

5)الکُفّارُلَم ............بماأنزَلَ الله(یؤمنوا , یؤمنونَ , یؤمنُ )   6)إنّ البلاءَ للمؤمنِ……….(امتحانٌ ، امتحاناً ، امتحانٍ)

سوال 8-انواع المعارف رامعین كنید:5/نمره                                        

إنَّ هــذا الــقُرآنَ یَهدی

سوال 9- علامت اعراب فرعی را دركلمات عبارت زیر معلوم كنید: 5/نمره                        

1)لَقَد کانَ فی یوسفَ وإخوته آیاتٌ لِلسّائلینَ.

سوال  10- اشتباهات ترجمه را تصحیح كنید :2نمره

1)أُفَتِّشُ مِنْ کتابٍ یُساعِدنی فی فَهمِ القُرآن.   ( دنبال کتاب می گردم كه مرا درفهم قرآن یاری می كند )

 

2) حینَ خَرجَتِ العُصفورةُ مِن عُشّها, قالَت لِصغارَها: (هنگامی که گنجشک ازآشیانه خارج شد, به فرزندانش می گوید)

 

3) فَجأةً انتَخَبَ المُدیرُ شابّاً,کانت تجارُبهُ قلیل. (به زودی مدیر جوانی را انتخاب کرد که تجربه هایش بسیار بود)

 

4)لَم یُؤسَّسْ  هذا المسجدُ الا لِإكتِسابِ الثّوابِ. (آن مسجد جز برای كسب ثواب ایجاد نكرده است )

سوال 11 -صفت ومضاف إلیه  را در جمله زیر مشخض كنید: 5/نمره                          

أیامُ المدرسةِ مِن الأیّامِ الجمیلةِ.

سوال 12 - نوع فعل مضارع وعلامت آن را معیّن  كنید.5/1نمره                                                                                            

1)التّلامیذُلَم یَكتبوا  التّمارین حَتّی الآن.               2) ألا تُحبُّ أن یَغفِرَ اللهُ لَکَ.

سوال  13- اسمَ  وخبرافعال ناقصة وحروف مشبهه را مشخص كنید.1نمره

1)كانَ اللهُ نما تَعملونَ محیطاً.                          2)لَعَلَّ  الشَبابَ یَعودُ یوماً.

سوال 14- اشتاهات را تصحیح كنید :1نمره

1)الجاهِلَ مَن یَتَّبِعُ الهـویً.                              2) أصبَحَ الأمامَ الخُمینی (ره) قُدوةٌ لِلعالَمِ.

سوال 15-باتوجه به نقش كلمات خط كشید جواب درُست را انتخاب كنید:5/نمره                                                                                              

الف)الدُّنیا مزرَعةُ الآخرةِ.              

1) مرفوع محلاً          2)مرفوع تقدیراً            3) منصوب محلاً       4) منصوب تقدیراً

            

ب)هَلَکَ مَن لیسَ لَهُ حَکیمٌ :          

1)مرفوع تقدیراً          2) مرفوع محلا           3) منصوب محلاً         4) منصوب تقدیراً

 سوال 16-جمله را مجهولِ كنید:5/نمره                                            

یَعرِفُ النّاسُ الأصدقاءَ الأوفیاءَ عند الشَّدائد..

  سوال 17- نقش وتحلیل صرفی كلمات خط كشیده شده رابنویسید (تجزیه وترکیب) 5/1نمره        

((ختامُـهُ مِسکٌ وفـی  ذلکَ فَلیَتَنافَسِ الـمُتَنافِسونَ))

مِسکٌ....................................................................//...................

 

یَتَنافَسِ......................................................................//.................

 

مُتَنافِسونَ......................................................................//...............

موفق باشید :علی پور               





نوع مطلب : نمونه سوال عربی دوم، 
برچسب ها : سوالات آزمون درس عربی 2 سایررشته ها دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر دیماه1391،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 03:59 بعد از ظهر
ممنون از مطالب و نمونه سوالات شما بهره بردم
جمعه 15 آذر 1392 08:10 قبل از ظهر
برام لطفا ارسال کنید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
متن و ترجمه کتاب های عربی دبیرستان خط به خط همه ی کتاب هابه همراه قواعد کلیه دروس توسط کارشناس زبان وادبیات عرب ودبیر اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

باسلام واحترام فراوان ازهمکاران محترم به ویژه همکاران گروه زبان وادبیات عرب خواهشمندم نکات لازم رادرجهت رفع کمبودها وارتقاءسایت تذکرداده ومددکارباشیدباکمال احترام فراوان همکارشمادرگروه زبا وادبیات عرب شهرستان کاشمر محمد رضاعلی پور ایوری

اعمال شبهای قدر به صورت مختصر 1- غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند 2-دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد. 3-قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماؤُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد. 4-مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ. ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِعلیٍّ ده مرتبه: بِفاطِمَةَ ده مرتبه: بِالحَسَنِ ده مرتبه: بِالحُسَین ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِالحُجَّةِ. پس از این عمل هر حاجتی كه داری طلب کن. 5-زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است. 6-احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. 7-صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند 8-این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ

مبادا لیله القدرت سرآید گنه بر ناله ام افزون تر آید مبادا ماه تو پایان پذیرد ولی این بنده ات سامان نگیرد شبی است که «لیلة البراتش» خوانند: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند شبهای قدر امد وتقدیر وسرنوشت

پاسخ به شبهات

رسانه های آموزشی

اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی

اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

بهترین شعرهای انتخابی من

کیهان العربیه

الفاتح

آرامگاه شهید مدرس کاشمر

سازمان سنجش وآموزش کشور

موسسه علمی وآموزشی تبیان

فیش حقوقی

اندیشه قم مرکز پاسخ به سوالات وشبهات مذهبی

امشب تمام آینه ها را صدا کنید گاه اجابت است رو به سوی خداکنید ای دوستان آبرودار در نزد حق درنیمه شب قدرمرا هم دعا کنید چون نامه جرم ما به هم پیچیدند بردند به دیوان عمل سنجیدند بیش ازهمگان گناه مابود ولی ما را به محبت علی(ع)بخشیدند برای سلامتی و تعجیل فرج و ظهور آقا امام زمان (عج) دعاکنید

مبادا لیله القدرت سرآید گنه بر ناله ام افزون تر آید مبادا ماه تو پایان پذیرد ولی این بنده ات سامان نگیرد شبی است که «لیلة البراتش» خوانند: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند شبهای قدر امد وتقدیر وسرنوشت

کد حدیث

کد حدیث

اوقات شرعی

وضعیت آب و هوا

ابزار هدایت به بالای صفحه

تقویم شمسی

  • کد نمایش افراد آنلاین
  •