تبلیغات

عربی دبیرستان - نمونه سوال عربی 2/1 دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر درخرداد1393
 
عربی دبیرستان
گروه عربی متوسطة دوم شهرستان کاشمر
درباره سایت


متن و ترجمه کتاب های عربی دبیرستان خط به خط همه ی کتاب هابه همراه قواعد و نمونه سؤال و پاورپوینت کلیه دروس توسط کارشناس زبان وادبیات عرب ودبیر اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

مدیرسایت : محمدرضا علی پور ایوری
مطالب اخیر
نظرسنجی
میزان علاقه ی شما به زبان عربی








برچسبها


نمونه سوال عربی 2/1 دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر درخرداد1393

لطفا دقّت کنیدجواب هرسوال با رنگ آبی یا نوشته شده ویا علامت زده شده است 

عبارات زیر را به فارسی ترجمه کنید 4 نمره

1)ماعَرَفَت المَرأةُ الفقیرة عَلیاً (ع)مِن البدایةِ.

 زن فقیر علی (ع) از اول نشناخت

2) حَرکةُ الأرضِ لَیسَت  مَخفِیّةً علی أحَدٍ فی  عَصرنا.

 حرکت زمین درزمان ما برکسی پوشیده نیست.

3)اللّهُمَّ إنهَج لِی إلی مُحَبّتِکَ سبیلاً سَهلةً.

 خدایا راه آسانی به سوی محبت خودت به من نشانده.

4)الجبالُ تَمُرُّ أمامَکَ کمایَمُرُّ السَّحابُ.

 کوهها در مقابل توهمانند ابر حرکت می کنند

5)قیمةُ الانسانِ مایُحسِنُهُ أکثَرُ الإنسانُ منه أم أقَلّ .

 ارزش انسان به چیزی است که خوب انجام می دهد ؛چه انسان از آن زیاد انجام دهدیا کم.

6) بَعضُ النّاس یَنظرونَ إلی الدّنیا بِتَشاءُمٍ وقَلَقٍ.

بعضی از مردم بابدبینی ونگرانی به دنیا نگاه می کنند

7)کانَت السَّماواتُ والأرضُ مُلتَصِقَتینِ ثُمَّ فَصَّلَ اللهُ بَینهما.

آسمان ها وزمین به هم متصل بودند سپس خداوند آن در را از هم جدانمود.

متن  زیر را بخوانید و به سوالات آن پاسخ دهید 2نمره

أنا صیّادٌ.اُسافِرُ إلی المناطق المُختَلفةِ لــصیدِ الحیواناتِ النّادرة.فی إحدی هذهِ الرّحلات أمضَیتُ

اُسبوعاً کاملاً فی إحدی الجُزُر الاستوائیّةِ.فَتَّشتُ عَن آثارِ ظَبیٍ ذی قرونٍ جَمیلةٍ وساعدنی فی هذا 

 الصّیدِ أحدُساکنِی الجزیرة.لَـمّا غَرُبت الشّمس جَلَسنا تَحتَ شَجَرَةٍ مُشرِفةٍ علــی تَلٍّ رملیٍّ د

1)ماذافَعَلَ الصّیادُ لَمّا غَرُبَت الشَّمس؟ 

لمّاغَرُبت الشّمس جَلَسَ تَحتَ شَجَرَةٍ مُشرِفةٍ علــی تَلٍّ رملیٍّ د

2)کَم بَقِیَ الصّیادُ فی الجزیرةِ؟

بَقِیَ الصّیادُ فی الجزیرةِ اُسبوعاً کاملاً

3)ماذا یُفَتِّشُ الصّیادُ؟

الصیادیُفتّشُعَن آثارِ ظَبیٍ ذی قرونٍ جَمیلةٍ 

4)کلمات خط کشیده شده رااعراب گذاری کنید.

  النّادرةِ --   الشّمسُ

مواردخواسته شده را بنویسید2نمره    

1)به فارسی:القربه ..........(مشک آب)    2)به عربی؛قهرمان..........البطل)

3) المترادف آمال............ (الأمانی)       4)المتضاد ؛ المحزون ........ (المسرور)                                                                       به عربی ترجمه کنید:                  

1)من برتهیه ی نان تواناترم...............................

.(انا اقدرُ علی تهیئة الخبز)

2)او علم  رامی جوید وتنبَلی نمی کند..................

 (هو یطلُبُ العلمَ ولا یَکسلَ)

اَنواع معرفه رادر عبارت زیر بنویسید 5/1نمره:

 قال النَّبِیُّ (ص):أنا مدینةُ العِلمِ وَ علیٌّ بابُها.

 النّبیُ (معرفه به ال) انا (معرفه ضمیر) مدینة (معرفه به اضافه ) العلم (معرفه به ال ) علی (معرفه علم) بابـــــ  (معرفه به اضافه ها (معرفه ضمیر )

اشتباهات موجود در ترجمه تصحیح کنید5/1نمره:

1) قالَ بُلبُلٌ لِلصّقر:أناأتَعَجّبُ مِن حالی وحالکَِ.(( بلبلی به کبوتر گفت:من ازحال خویش وحال توتعجّب کردم))

شاهین  -- تعجب می کنم

2)أصبَحَ المَنظَرُجمیلاًبَعدَظهورِأشعةِ القَمَـرِ الفضیّةِ. ((منظره زیبابود بعد ازآشکار شدن پرتوهای طلایی ماه ))

زیباشد --نقره ای ماه

تــــــــــــــــــــــرجمه را کامل کنید1/5نمره                                                                                                         

3)کانَت السّماواتُ وألارضُ مُلتَصِقَتَین ثُمَّ فَصَلَ اللهُ بینَهما.(آسمان ها وزمین..........سپس خداوند آن دورا ..........)

  به هم متصل بودند  -- از هم جدانمود

4)إلـهـی قَد سَتَرتَ عَلَـیَّ ذنوباً فی الدّنیا. ((خداوندا دردنیا............ را برمن............))

گناهانی -- پوشاندی 

کلماتی که اعراب فرعی دارند معین نموده واعراب ان رابنویسید:2نمره

1)یدافعُ المجاهدونَ عَن الوطنِ الإسلامِـیِّ.     2)الاعداءُ قَتَلواالاطفالَ فی فَلِسطینَ .

1 - المجاهدون (فاعل ومرفوع به اعراب فرعی)   فلسطینَ (اسم غیر منصرف مجرور به فتحه اعراب فرعی)  

3)الحَسناتُ یُذهِبنَ السّیّئاتِ. السّیّئاتِ (مفعول ومنصوب به اعراب فرعی کسره بجای فتحه)                  

موصوف صفت  ومضاف ومضاف الیه معلوم کنید:1نمره

1)أیّامُ المــدرسةِ مِن الأیّامِ الجمیلةِ .

 ایام (مضاف )المدرسة (مضاف الیه)الأیام: (موصوف )الجمیلة (صفت)   

جواب مناسب را معین کنید:5/نمره                                                                                             

1) الف)الدّنیا مزرَعةُ الآخرةِ

 الف)مرفوع محلاً        ب)مجرور محلاً     ج) مرفوع تقدیراً          د)مجرورتقدیراً

 2)رَبِّ اجعَل هذا البلَدَ آمناً :

الف) مفعول ومنصوب تقدیراً     ب) مفعول ومنصوب محلاً      ج)فاعل ومرفوع محلاً      د)فاعل ومرفوع تقدیراً

اشتباهات را با دلیل تصحیح کنید2نمره

1)یَذهَبُ المسلمینَ إلی مَکَّةِ المُکرَّمةِ. (دواشتباه)

المسلمون (فاعل ومرفوع به اعراب فرعی)  مکّةَ (اسم غیر منصرف مجرور به فتحه اعراب فرعی)  

2)لَقَد کانَ فی یوسُفِ وَإخوَتِـهِ آیاتٌ لِلسّائلونَ (دواشتباه)

یوسفَ (اسم غیر منصرف مجرور به فتحه اعراب فرعی) لِلسّائلینَ مجرور به حرف جر

جواب منــاســــــــب را انتخاب کنید1نمره

1)الکُتُبُ.......مفیدةٌ لِلطّلاب(النّافعُ.النّافعةُ .نافِعٌ)    

 2)إحتَرِم ....... فی المدرسة (التلمذانِ .التلمیذینِ )

3)زَیّناالسّماءَ الدنیابِـ......(مصابیحَ.مصابیحُ.مصابیحِ)   

 4) ……..فى الخیرِكفاعله.(السّاعى.السّاعىُ.السّاعىَ)

لِلاعراب وِلتّحلیل الصرفی:(تجزیه وتركیب1/5نمره    

الإسلامُ شَجَّعَ المسلمینَ عَلی التَّفکُّرِ.

إسلامُ...............................................................................................

اسم ,مفرد ؛مذکر ؛جامد ؛معرفه به ال ؛معرب ؛ منصرف ؛صحیح الآخر //مبتداومرفوع

شَجَّعَ..............................................................................................

فعل  ,مفرد ؛مذکر ؛غایب(الغایب) ؛ماضی؛ثلاثی مزید ازباب تفعیل ؛مبنی ؛ معلوم ؛ //فعل وفاعل

مسلمین...............................................................................................

اسم ,جمع ؛مذکر ؛مشتق ؛معرفه به ال ؛معرب ؛ منصرف ؛ صحیح الاخر //مفعول ومنصوب

ارجولكم التّوفیقَ فی الحیاة:علی پور دبیرعربی دبیرستان ایثار گران شهرستان کاشمر





نوع مطلب : نمونه سوال عربی دوم، 
برچسب ها : نمونه سوال عربی 2/1 دبیرستان ایثارگران شهرستان کاشمر درخرداد1393،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
متن و ترجمه کتاب های عربی دبیرستان خط به خط همه ی کتاب هابه همراه قواعد کلیه دروس توسط کارشناس زبان وادبیات عرب ودبیر اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

باسلام واحترام فراوان ازهمکاران محترم به ویژه همکاران گروه زبان وادبیات عرب خواهشمندم نکات لازم رادرجهت رفع کمبودها وارتقاءسایت تذکرداده ومددکارباشیدباکمال احترام فراوان همکارشمادرگروه زبا وادبیات عرب شهرستان کاشمر محمد رضاعلی پور ایوری

اعمال شبهای قدر به صورت مختصر 1- غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند 2-دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد. 3-قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماؤُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد. 4-مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ. ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِعلیٍّ ده مرتبه: بِفاطِمَةَ ده مرتبه: بِالحَسَنِ ده مرتبه: بِالحُسَین ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِالحُجَّةِ. پس از این عمل هر حاجتی كه داری طلب کن. 5-زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است. 6-احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. 7-صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند 8-این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ

مبادا لیله القدرت سرآید گنه بر ناله ام افزون تر آید مبادا ماه تو پایان پذیرد ولی این بنده ات سامان نگیرد شبی است که «لیلة البراتش» خوانند: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند شبهای قدر امد وتقدیر وسرنوشت

پاسخ به شبهات

رسانه های آموزشی

اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی

اداره آموزش وپرورش شهرستان کاشمر

بهترین شعرهای انتخابی من

کیهان العربیه

الفاتح

آرامگاه شهید مدرس کاشمر

سازمان سنجش وآموزش کشور

موسسه علمی وآموزشی تبیان

فیش حقوقی

اندیشه قم مرکز پاسخ به سوالات وشبهات مذهبی

امشب تمام آینه ها را صدا کنید گاه اجابت است رو به سوی خداکنید ای دوستان آبرودار در نزد حق درنیمه شب قدرمرا هم دعا کنید چون نامه جرم ما به هم پیچیدند بردند به دیوان عمل سنجیدند بیش ازهمگان گناه مابود ولی ما را به محبت علی(ع)بخشیدند برای سلامتی و تعجیل فرج و ظهور آقا امام زمان (عج) دعاکنید

مبادا لیله القدرت سرآید گنه بر ناله ام افزون تر آید مبادا ماه تو پایان پذیرد ولی این بنده ات سامان نگیرد شبی است که «لیلة البراتش» خوانند: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند شبهای قدر امد وتقدیر وسرنوشت

کد حدیث

کد حدیث

اوقات شرعی

وضعیت آب و هوا

ابزار هدایت به بالای صفحه

تقویم شمسی

  • کد نمایش افراد آنلاین
  •